Kölcsey: Himnusz és Vörösmarty: Szózat összehasonlítása
Nemzetünk két, összetartozást kifejező éneke a Himnusz és a Szózat, melyek számos hasonlóságot mutatnak, de látásmódjukban, szerkezetükben eltérések is felfedezhetők.
Himnusz
Szózat
keletkezés
1823. január 22.
Szatmárcseke
1836.
kiadás
1828. Auróra
1837. Auróra
keletkezés körülményei
első reformországgyűlés megtorpanása, konzervatívok ellenállása a reformokkal szemben, csekei elszigeteltség, életformaváltás kudarca
nemzeti válság: országgyűlés berekesztése, Kossuth, Wesselényi letartóztatása, Kölcsey eltávolítása
cím
utal a műfajra, alcím: cenzúra megtévesztése, zivataros századok=török hódoltság kora
sokasághoz, nemzethez intézett felhívás
műfaj
himnusz (Istenhez fohászkodó, vallásos jellegű hálaének, az óda rokonműfaja), jeremiád (büntetés jogos, mégis siratja a pusztulást)
kilátástalannak látja a haza helyzetét, csak a csodában hisz: megszólaltatja a vallásos gyökerű nemzeti bűntudatot, a nemzetféltés gondolatát; pozitív és negatív történelmi események felsorolása
rendületlen, elszánt, tántoríthatatlan hazaszeretetre szólít fel; csak pozitív történelmi események említése
hangulat
pesszimista (5 versszak múlt, 1 versszak jelen, jövőre csak a keretben utal); némi remény (Isten kért és feltételezett áldása), ereszkedő
optimistább, emelkedő
versforma
imaforma
skót balladaforma (félrímekkel ellátott, 8 és 6 szótagos jambusi sorok váltakozása)
megszólított
Isten
magyarság
felépítés
áldáskérés, magyarok bűnei, Isten haragja, törökök (Zrínyi)
keresztrím, igénytelen, dísztelen, gyakoriak a ragrímek, a tompított csengésű asszonáncok (miatt-villámidat)
félrím
nyelvezet
Zrínyi nyelve, 16-17. század (bús=fekete), régies szavak, Rákóczi-nótából kölcsönzött rím (tép-nép), kifejezi a Habsburg-ellenességét, protestáns prédikátorköltő: lélekbeli visszahelyezkedés megérteti a sajátos történelemszemléletet
régies igealakok
terjedelem
8 versszak, 8 soros versszakok
14 versszak, 4 soros versszakok
szerkezet
keretes (1. és 8. vsz.)
2-3. vsz.: Isten ajándékai, Isten cselekvő alany
4-6. vsz.: balsors nagy erejű romantikus képei
7. vsz.: jelen reménytelensége
Istenhez fohászkodik, áldást kér a magyarságra, E/3., Isten a történelem irányítója, egyetlen hatalmas körmondat rendkívüli érzelmi töltéssel, múltat és jövendőt egységbe foglaló szemlélet, ünnepélyesség
ünnepélyes hangnem, rögtön a legfőbb mondanivalóra tér, haza= kezdet és vég, E/2. →bensőséges kapcsolat, érzelmi feszültség
2. versszak
dicső múlt felelevenítése, Isten ajándékai, romantikus vonások, azonosulás: T/1., Árpád jelentősége, Magyarország természeti kincsei
Sors kiszámíthatatlanul áld vagy ver, hazához ragaszkodó rendületlen hűség
3. versszak
Hunyadi János és Mátyás törökellenes harcai, alliteráció
harcos múlt felidézése, a dicső múlt harcra kötelez a jelenben is, buzdító szándék, anafora, alliterációk
4. versszak
fordulat a történelemben (mongolok, törökök), szégyenletes események, keserű múlt, önbíráló hangnem, nemzeti bűnökkel indokolja, hogy Isten elfordította tekintetét, uralkodó osztály romlottsága
átvezetés: Hajh indulatszó, változatos mondatfajták, romantikus kötői képek
honfoglalás, Hunyadiak
5. versszak
nemesség hazaárulása (Csák Máté), belső viszályok, testvérháborúk
Rákóczi-szabadságharc
6. versszak
romantikus kép, túlzások, ellentétek, paradoxon, érzelmi-hangulati tetőpont
biztató jelen: bátor öntudattal fordul nemzete nevében az emberiséghez: jogunk van helyhez a népek családjában, a jelen nem áll szemben a múlttal, hanem annak egyenes folytatása, diadal a Sors ellenében, kiharcolt élet
inverzió: könyörgésre változik a kérés, szánalmat vár és remél, képek sötétebb színezetűek, komorabbak
sordöntő jövő: a múlt és a jelen erőfeszítéseinek meg kell hozniuk a jobb jövőt, a harcban a nagyszerű halál kockázatát is vállalni kell, szenvedélyes tiltakozás
9. versszak
-
ismétlés, fokozás, tiltakozásnak nincsenek érvei
10. versszak
-
megsemmisülés látomása, megbomló verszene, enjambement, jobb kor eljövetelének szükségessége, valláshoz kötött motívum
11. versszak
-
elismerést kiváltó bukás víziója, visszalendül a költemény dallama
12. versszak
-
nagyszabású romantikus képek a megsemmisülésről
13. versszak
-
tétel: inverzió, felszólító módú igealak, névszók igésítése, jelen feladatai, nyomatékos parancs, mozgalmasabb kép
14. versszak
-
2. versszakkal megegyezik, de az akusztikája más: magába foglalja a balszerencsés múlt után a jelen megpróbáltatásait s esetleg a nagyszerű halált is vállaló elkötelezettség parancsát
nemzethalál
lassú elkorcsosodás, erkölcsi süllyedés szégyenletes utolsó stációja
igazságtalan végzettel szembeszálló, a jövőért áldozatokat is vállaló nemzet tragikus, de elismerést kiváltó elbukása