§3. vsz.: Célia fájdalma: több hasonlat, körbeölelik a hasonlítottat, sírásban megújuló szépség (tavasz harmatja)
Egy katonaének
·Keletkezés: 1589: csak akkor kezd foglalkozni hazájával, amikor Lengyelországban bujdosik
·Latin cím: In laudem confiniorum (A végek dicséretére)
·Műfaj: vitézi ének: Európa többi részén ismeretlen volt az ilyen, csak a mi irodalmunkban lehetett lírai téma a hazáért és a kereszténységért vívott önfeláldozó harc
·Uralkodó szerkesztési elv: hármas szám
·Verskompozíció: hárompillérű: az első, a középső és az utolsó versszaknak van kiemelkedő jelentősége:
o1. pillér (1. vsz.): intonálás. felvillantja a gondolati tartalmat
o2. pillér (5. vsz.): eszmei súlypont, magába sűríti a gondolati tartalmat
o3. pillér (9. vsz.): összegzés, lezárás, visszautal a lényegre
·Szerkezet:
o1. vsz.: végvári élet dicsérete, szónoki kérdés, a vitézekről és hozzájuk szól
o2-4. vsz.: igazolja az első versszak állítását: megjeleníti a végvári élet mozzanatait; érzelmi érvekkel próbál meggyőzni az élet szépségéről
o5. vsz.: a katonai életet a kor legmagasabb eszményének rangjára emeli; erkölcsi értékek: emberség és vitézség (humanizmus)
o6-8. vsz.: mozzanatos képek a katonaéletből, vitézi élet árnyoldalai kerülnek előtérbe (ellentét a 4. és a 8. vsz. záró soraiban); önfeláldozó sors, hősi halál képe jelenik meg: dicséretessé teszi a végvárbeliek példáját
o9. vsz.: nagy erejű érzelmi kitörés, válasz a hangulatilag eltérő képsorokra; költő áldása és búcsúja (ősz hasonlat)
Istenes versek
·nem kerültek be a verseskötetébe: nem készült el teljesen a ciklus
·élete valamennyi szakaszában írt vallásos verseket
·legjobbakat élete válságos éveiben alkotta
·vélemények szerint a legeredetibbek a vallásos versei: a legszemélyesebb lírai mondanivalót képes kifejezni bennük
oSzenczi: református egyház képviselőjeként szól, számára a gyülekezet jelenti a vallásosságot
oBalassi: nem hisz az egyház közvetítő szerepében, a hit után vágyakozik, csak Istenben hisz, számára nehezebb az út: ő egyénként is bűnös, nagyobb a kételkedése saját üdvözülésében; gazdagabb a metaforahasználata
·Adj már csendességet...:
oKeletkezés: 1591: Lengyelország
oMondanivaló: a földi boldogság elérhetőségében csalódott ember könyörgése
oJellemzők:
§kérlelő könyörgés
§szenvedélyes érvelés
§belső ellentétek
§mondatformák állandó váltakozása (belső hullámzás)
§ABA szerkesztésű
oSzerkezet:
§1-2. vsz.: könyörgés, a felszólító módú és könyörgő értelmű igei állítmányok a megfáradt ember lelki békére való áhítozását érzékeltetik
§3-6. vsz.: kétszeres hosszúság, könyörgés indoklása, érvelés, párhuzam és ellentét:
·3.: Jézus sorával való érvelés
·4.: Isten nagyságával való érvelés
·5.: kérdések: bűntudat és önmagában való kételkedés
§7-8. vsz.: keretes szerkesztés, sikerült szövetséget kötni, a megerősödött bizalom hatására a könyörgés nyugvópontra jutott: lecsendesült hang